Arkiv

Sök

måndag 20 maj 2019

Vecka 20 - Regn, roadtrip och livets bästa sömn

Veckans mående: Det här konstanta regnet som hållit sig över Graz och dessutom följde med oss till Italien i helgen har inte gjort under för mitt mående, men jag har försökt hålla mig go och glad ändå. Hela skolveckan ägnades åt plugg, jag hann titta på en säsong av Suits på kvällarna och så hann jag träffa kompisar för en öl i onsdags och för att titta på Sveriges deltävling i Eurovision i torsdags.

Veckans utflykt: I helgen var jag på roadtrip med Carolyn och Victoria. Vi tog en buss till Maribor, hyrde bil och körde till Ljubljana och tog en kaffe och tittade runt. Sedan åkte vi till Trieste och spenderade helgen där innan vi åkte tillbaka på söndagseftermiddagen. SÅ mysig resa, har skrattat så mycket och bara njutit av att vara i Italien med goda vänner, trots regnet.

Veckans svettigaste: När vi kom fram till biluthyrningen och de sa "ja, och så behöver vi ett kreditkort så vi kan sätta en deposition på 1000 euro". Och det visade sig att ingen av oss har ett kreditkort, hahaha. Jag som bokat bilen hade läst i avtalet att de skulle ta betalt hela summan + 15% men ingenstans stod det att vi behövde ett kreditkort, hahaha. Det var ett härligt ögonblick. Som tur är var vi kolugna och började kolla bussar istället och under tiden kom killarna på uthyrningen på att om vi betalde en liten extra summa hade vi full försäkring och då behövde de ingen deposition. Och totala summan blev ändå billigare än buss, så vi var nöjda.

Veckans bästa: Vi bodde på ett hostel i Trieste och det hade på riktigt den skönaste sängen jag någonsin sovit i. Min och Eriks säng är ju ny och väldigt skön, men var som gjorde hostelets säng så fantastisk var kombinationen skön madrass, sköna kuddar och himmelskt duntäcke. Jag sov min bästa natts sömn någonsin där helt klart. Just nu sitter jag och googlar duntäcken också, haha.

Veckans godaste: Vi var ju i Italien och när det ösregnar måste man ta många pauser på restauranger och caféer. Jag hann med både krämig pasta carbonara, spagetti buzara med kräftor, gelato, pizza, vin och aperol och flera koppar gott kaffe. Mmm.

Veckans roligaste: Att resa med Carolyn och Victoria. Sjunga allsång i bilen, lyssna på när de gnabbas om huruvida ord ska uttalas på amerikansk eller brittisk/skotsk engelska, dela på en liter äckligt vitt vin och berätta hemlisar. Att vi lovade Victoria att titta på hennes livs första Eurovisionfinal tillsammans men både jag och Carolyn somnade redan vid 23 pga ovan nämnde himmelska täcken. Hahaha.

Veckans tråkigaste: Att jag var vid havet men inte fick möjlighet att ta årets första dopp. Jag hade till och med bikini med mig, men dels fanns det ingen badmöjlighet i direkt anslutning till Trieste och vädret gjorde oss inte direkt sugna på att köra till stranden. Men jag fick doppa handen iallafall. Och bara att vara vid havet var underbart.

Ser fram i den kommande veckan: Imorgon ska vi på afternoon tea på ett mysigt kafé här i stan. Annars har jag två exams den här veckan, så jag måste tyvärr plugga en hel del. På fredag efter andra tentan ska jag unna mig en drink och på kvällen ska jag på fest med gänget. I helgen hade jag en tanke om att åka till Wien, men det kan hända att jag stannar i Graz och utforskar lite museum om det regnar eller bara ligger i parken om solen skiner (hoppas!!).