Arkiv

Sök

måndag 22 april 2019

Vecka 16 - En vecka med Erik och en helg med familjen

Den här veckan hade jag Erik på besök och på onsdagskvällen kom min familj med bil och hälsade på. Det var så otroligt mysigt att ha alla mina bästa personer samlade här hos mig i Graz. Att hela min familj ville och hade möjlighet att komma hit och hälsa på och se hur jag har det var väldigt fint. Det hände så otroligt mycket den här veckan så jag berättar om varje enskild dag istället för att göra samma lista som jag brukar.

Måndag: Veckan startade med en molnig dag då jag och Erik promenerade bort till Eggenberg Palats som ligger en bit utanför stan. Där kikade vi runt inne i slottet och letade påfåglar i slottsträdgården. Sedan promenerade vi hemåt igen och tog en lunch nära mitt boende. När vi kom ut från restaurangen var det äntligen soligt och varmt så vi gick en promenad upp på Schlossberg och njöt av en drink och av vädret. På kvällen åt vi indiskt och hade en väldigt mysig kväll.

Tisdag: Vi var ute tidigt för att njuta av det soliga vädret. Redan vid 10 satt vi i parken och åt en andra frukost på en parkbänk. Sedan tog vi en kaffe på ett café innan vi la oss och solade ett par timmar. Till lunch åt vi hamburgare i solen och sedan gick vi till en annan park och slumrade ett tag. På vägen hem stannade vi på Murinsel som är en ö som ligger mitt i ån och drack en Aperol Spritz i kvällssolen. Till middag blev det spansk tapas och det var så fint att sitta där och prata med min pojkvän över ett glas vin.

Onsdag: Vi åt frukost på min soliga balkong och sedan gick vi upp på Schlossberg för en fika. Efter det mötte vi upp mina kompisar Carolyn och Victoria för en öl på en takterass och sedan köpte vi med oss tacos hem och åt till sen lunch. Vid 18 fick jag nys om att min familj hade kommit fram, så vi gjorde oss iordning och promenerade bort till deras boende och drack en öl med dem innan det var dags att äta pizza till middag.

Torsdag: Det var egentligen meningen att Erik skulle åka hem på torsdagen, men han blev tyvärr magsjuk under natten så han fick boka om sitt flyg och låg sängliggandes hela torsdagen. Väldigt tråkigt. Men jag visade min familj runt i stan och lunch på en solig terass. Sedan åt vi middag tillsammans i deras lägenhet innan jag gick hem och däckade med Erik då jag också mådde lite konstigt, förmodligen pga för mycket sol och för lite vätska.

Fredag: Erik mådde bättre så vi mötte upp familjen och gick upp på Schlossberg där vi satte oss i en Biergarten och hade det gött under kastanjeträden. Efter det åt vi grekiskt till lunch och gick på stan en stund och sedan gick familjen med och fick se hur jag bor. På eftermiddagen tog vi en vila, packade iordning oss och gick sedan till familjens lägenhet. Där åt vi middag tillsammans och hade det mysigt. Vid 22 satte jag, mina bröder och Erik oss i bilen och så körde vi honom till flygplatsen i Wien varifrån hans nya flyg skulle gå tidigt på lördagsmorgonen. På vägen hem fick jag mitt livs första fortkörningsböter (eller blixt från en fartkamera iaf) och så var vi tillbaka i Graz och gick och la oss vid 02:30.

Lördag: Vi tog lite sovmorgon efter den långa natten, men efter lite frukost packade vi iordning oss och åkte iväg på utflykt till Grüner See (dvs den gröna sjön) som ligger drygt en timme från Graz. Väl där promenerade vi runt och njöt av de vackra omgivningarna och tog fina kort. Sedan åkte vi tillbaka till Graz och åt en sen lunch vid familjens lägenhet. Påskaftonens kväll spenderades åt plockmat och kortspel hemma. Väldigt mysigt!

Söndag: På söndagen vaknade jag med ont i magen igen, så tråkigt när man har besök och vill vara sitt bästa jag för att guida runt. Men efter lite vila och frukost blev det bättre iallafall. Jag tog med familjen åt på Murinsel för en drink i solen, vi åt klassisk Österrikisk husmanskost till lunch och låg i parken och vilade på eftermiddagen. Sedan gick vi till en takterass där vi tog en öl och spelade kort i den strålande solen. Jag tror att de var rätt nöjda med mig som guide då ändå! På kvällen packade de iordning och vi åt middag hemma hos dem innan vi gick ut och tittade på en ljud- och ljusfestival i stan som startade igår kväll. Vid 22:30 kramades vi tack och hejdå för den här påskhelgen. Sedan gick vi åt varsina håll, jag sov min första natt ensam på 11 dygn och imorse vid 06 vände de bilen hemåt Sverige igen. Det var den veckan, välfylld var bara förnamnet!