Arkiv

Sök

söndag 17 februari 2019

Vecka 7 - Min första helg i Graz

Jag tänkte att en återkommande lista att fylla i varje veckan kan vara ett trevligt sätt att dokumentera den här utbytesterminen i Graz. Här kommer alltså den första listan!

Veckans mående:  I veckan har jag mest känt mig pirrig och lite nervös. I torsdags när jag skulle säga hejdå till Erik var jag så sjukt blödig och började gråta emellanåt. Så jobbigt att säga hejdå, jag är ju liksom van vid att alltid ha honom nära, göra det mesta tillsammans. Konstig känsla att resa iväg på egen hand och veta att jag inte kommer hem om någon vecka igen.. Och nu då, efter två dagar i Graz... Alltså jag känner mig SÅ konstig, har aldrig riktigt upplevt hemlängtan innan men nu har jag som en konstant molande känsla i magen av nervositet och ångest - jag antar att det är just så hemlängtan kan kännas. Värst är det på morgonen precis när jag vaknar och inatt hade jag svårt att sova. Men efter lite frukost, smink och kläder kändes det bättre igår iallafall, så jag tänkte testa det även idag. En promenad i solen, träffa upp några studenter jag lärt känna på en glass i eftermiddag. Att hålla mig sysselsatt tror jag är bra. Och ikväll ska jag skypa med Erik och titta på På Spåret tillsammans, mysigt!

Veckans höjdpunkt: Vädret helt klart! När jag kom hit var det 12 grader och strålande sol och det vädret har hållit i sig hela helgen. Så skönt! Det gör det också lite lättare att ge sig ut och upptäcka stan.

Veckans tråkigaste: På hemmaplan var det tråkigaste att faktiskt säga hejdå till alla kompisar och Erik! Väl på plats var det lite trist när jag satte mig på fel tåg från Wiens flygplats, hehe... Det löste sig ju snabbt, men jäklar vad svettigt det blev precis när jag insåg att jag åkte åt fel håll...

Veckans lärdom: Just nu när allt känns lite nervöst och konstigt känns det som att lärdomen är att jag inte alls gillar att resa själv och bo utomlands... Men det känns kanske liiite tidigt att säga en sån sak efter bara två dagar, hehe. Framförallt eftersom jag inte ens börjat skolan än... En annan lite mer positiv lärdom är ju att jag faktiskt tagit mig hit helt på egen hand med buss, flyg och tåg. Så stolt över det, liten sak men ändå min allra första resa helt på egen hand!

Veckans skönaste: När jag kom hit i fredags hade jag en hel eftermiddag med min mentor i stan med sightseeing och långa promenader. När jag väl kom till mitt boende på kvällen åt jag middag i sängen framför Vänner och stensomnade vid 21. SÅ SKÖNT efter en lång resdag!

Ser fram emot nästa vecka: Att gå på introduktionsvecka i skolan med start imorgon! Än så länge har jag träffat två av mina roomies, min mentor och två andra studenter hon är mentor åt. Men det ska bli kul att faktiskt komma till skolan och träffa alla de andra utbytesstudenterna imorgon. Tänker mig att det också är en bra bot mot hemlängtan - att träffa människor och få lite rutiner.