Arkiv

Sök

onsdag 5 december 2018

Kryssning till Tallinn

För några veckor sedan, den 18 november närmare bestämt, steg jag och mina kompisar Stina, Amanda och Elisabeth på en buss mot Stockholm. Vid 15:30 gick vi ombord på Baltic Queen mot Tallinn och gjorde oss hemmastadda i vår lilla hytt. Sedan tog vi en runda på fartyget, tittade på när vi kastade loss och åkte ut i mörkret. På kvällen åt vi middag och delade på några flaskor vin, så härligt att få göra det en söndag i november!

På måndagen vaknade vi och åt frukostbuffé innan vi anlände till Tallinn. Vi gick direkt från färjan till gamla stan, en promenad på 15 minuter kanske och det var iskallt och soligt. Sedan ägnade vi dagen åt att kolla på sevärdheter, strosa i butiker, titta på konst, fota fina byggnader och mysa.

Precis när vi stod och tittade ut över staden började det snöa stora härliga snöflingor och vi dansade omkring en stund i ren lycka innan vi letade upp en mysig restaurang och åt soppa till lunch. Det var verkligen en svinkall dag, men väldigt fint!

På eftermiddagen besökte vi äntligen *JULMARKNADEN*! På Rådhustorget i Tallinns gamla stad hade julmarknaden öppnat och vi drack en glögg och insöp stämningen.

Efter en heldag var det dags att gå tillbaka till färjan. Vi åt ännu en trevlig middag och sedan drack vi vin och åt chips i vår hytt resten av kvällen. På tisdag förmiddag var vi tillbaka i Stockholms hamn och redo att ta bussen tillbaka till Örebro.

Så mysig förlängning på helgen, perfekt att syssla med under uppsatskurs när man styr själv över tiden. Tallinn rekommenderar jag varmt, det var så himla fint!