Arkiv

onsdag 20 december 2017

En julig helg i Hildesheim ✨

Hej!

Vi var alltså i Tyskland och besökte kompisar i helgen. Sån himla lyx att ha vänner utomlands att komma och bo hos. Extra plus att en av Europas bästa julmarknader finns Hildesheim också.

Nu ska ni få en liten redogörelse av vår helg!

Vi startade sagt på torsdag förmiddag med att åka tåg från Örebro till Köpenhamns flygplats. Mycket smidigt. Vid 15 var vi framme. Då checkade vi in och tog oss in på själva flygplatsen. Sedan hade vi ett par timmar att slå ihjäl, då vårt flyg inte skulle gå förrän 21:15.

Vi gick i butiker, handlade i taxfreen och tog en fika. Jag läste en halv bok och slumrade lite och Erik skrev klart en hemtenta.

Lite senare åt vi middag och drack varsin reseöl. Sedan fick vi reda på att vårt flyg var försenat med drygt en timme, så vi fick ägna ännu mer tid åt butikerna. Men det var väldigt mysigt på Kastrup faktiskt, julpyntat och många roliga butiker, så det gick ingen större nöd på oss. Till sist fick vi boarda och sedan tog flyget bara 1 timme och 10 min. Framme i Hannover mötte Jacob upp oss med bil och när vi väl kom fram till deras lägenhet i Hildesheim var klockan 00:30. Då gjorde vi det enda rätta och tog varsin öl och satt och pratade till klockan 03:30... hehe..

Dagen därpå, fredagen alltså, var vi rätt trötta. Men glada att vara framme! Vi tog det lugnt på förmiddagen, gick till lekparken en sväng, lagade god mat och lekte.

Vi byggde en kuddkoja och Erik läste saga för mig, Olle och Flora.

På kvällen när jag och Maja skulle gå och handla hittade vi Erik och Jacob såhär, i full sjå med att bygga lego. På kvällen lagade vi mat, drack vin och spelade spel. Sedan råkade vi vara uppe till 03:30 ännu en kväll, vilket gjorde att dagen därpå blev en aning trött...

Efter en hel del kaffe, mat och vila åkte vi i alla fall in till julmarknaden på lördagen.

Vi åt crepes, drack glühwein och tittade på alla fina ljus och kände stämningen.

Drömmen att få handla godis på ett sånt här ställe liksom. På kvällen hade vi disco med barnen och sedan gjorde vi samma sak som dagarna innan: åt mat, drack öl och pratade i soffan.

På lördagen var Jacob iväg på bortamatch med handbollen, så på söndagen åkte vi in till julmarknaden en gång till, för att alla skulle få vara med.

Maja frågade om jag ville åka pariserhjul, vilket jag ville. Synd bara att hon egentligen hade världens höjdskräck och satt och gömde sig under halsduken hela färden, haha... Man kan nästan se skräcken i ögonen här...

Med ännu mer glühwein avslutade vi den julmarknadsdagen i Hildesheim. Sedan åkte vi hem och delade på en flaska vin och lite chips innan vi hade bord på den lokala pizzerian Otto's. Där åt vi god mat och jag fick följa med barnen in i köket, hehe. Nöjd! Väl hemma utmanade Erik och Maja oss på en revansch i spelet vi spelade på fredagen (men vi vann igen) och sedan gick vi och la oss.

På måndagen gick vi upp tidigt och åt frukost tillsammans. Sedan kramade vi alla adjö och så skjutsade Jacob oss till flygplatsen igen. Himla mysig vistelse och tur att vi ses igen på nyår! ✨