Arkiv

Sök

måndag 13 november 2017

Sommarens semester i Kroatien - sista delen!

Hej hörrni! Det är den 13 november och därmed hög tid att ge er de sista bilderna från sommarens resa till Kroatien. Tidigare har ni fått tre delar där vi gått igenom den första veckan som vi spenderade på havet i en segelbåt. Här, här och här hittar ni dem!

Efter seglarveckan vaknade vi i hamnen tidigt på lördagsmorgonen. Resten av ressällskapet som skulle flyga hem, men jag och Erik släpade med våra ryggsäckar in till Trogirs centrum och åt lyxfrukost.

Sedan påbörjade vi resan mot nästa mål. Först tog vi en taxi till Split, sedan färja över till Brac och taxi till semesterorten Bol. Man får inte glömma bort att det var 35 grader varmt, men vi hade iallafall turen att få molnigt väder på vår resdag. Väl framme i Bol checkade vi in på hotellet och gick ut och tog en lunch och öl:

Efter en välbehövlig pizza gick vi förbi fruktmarknaden och köpte med oss vindruvor. Sedan gick vi hem och sov ett par timmar i vårt mörka, svala hotellrum. På kvällen åt vi en enkel middag på stan.

På söndagen var det dags att besöka den välkända stranden Zlatni Rat. Vi var uppe tidigt och åt frukost, och var på väg mot stranden redan vid 09:30.

Tur var nog det, för vi fick stolar längst fram vid strandkanten. Bara någon timme senare var det fullt på varenda kvadratcentimeter.

Jag hade på mig min nya baddräkt från Daisy Grace och njöt av riktig semester.

Bara ligga i sin solstol och läsa bok hela dagen. Bryta av med ett svalkande dopp och en lunch på strandrestaurangen.

När vi kände oss klara med trängseln gick vi hemåt längst strandpromenaden och tog en after beach-mojito.

Jag ÄLSKAR glittrande turkost hav.

Vi var ganska trötta efter hela seglartrippen och dessutom lite sorgsna över att en så fantastisk resa var till ända, så söndagen avslutandes med ännu en lugn kväll med tidig middag och mycket sömn. På måndagen var vi redo att utforska andra sidan av Bol.

Väldigt fint att promenera längs vattnet redo för en ny underbar dag.

Vi hittade en liten stenstrand där det inte alls var lika mycket folk.

Sedan tog vi lunch med obligatoriska ölen. Inte alls jobbigt med måndag när man har det såhär!

Älskar den däringa!

På tisdagen efter frukost tog jag en stund vid hotellets pool. Sedan gick vi åt samma håll som dagen före. Den där kända stranden var inte riktigt vår melodi, jag och Erik vill vara ifred och ha lugn och ro när vi är på semester.

Här sitter jag och njuter!

Och där kommer han upp ur vattnet.

På eftermiddagen tog vi en promenad upp till Bols kloster och tittade på de vackra byggnaderna och utsikten.

Vi åt en sen lunch precis vid vattnet och sedan gick vi mot hotellet igen.

Titta vilka semesterfirare! Linneskjorta, stråhatt, solglasögon, saltvattenhår.

Så glad tjej! Jag solade en stund till och tog foton på balkongen.

Sedan sa jag till Erik: ikväll ska vi ha dejt! Och så bytte jag om till klänning och vi gjorde oss redo.

På väg ut på stan!

Vi gick till en supermysig restaurang vid hamnen där vi delade på en flaska vin. Jag åt kräftor bouzzara och Erik en grillad köttbit. Så mysigt! Efter maten gick vi vidare till en mysig bar och tog varsin drink.

På onsdagen skulle vi åka tillbaka till Split, så vi passade på att packa ihop och hänga vid poolen på förmiddagen. Här har min personliga drönare fotat mig från balkongen.

Väl framme i Split lämnade vi av väskorna på hotellet och gick ut för lunch. Ännu en öl. Saknar stor stark för att svalka i värmen! Sedan gick vi in i Splits gamla stad och turistade.

På eftermiddagen gick vi hem och bytte om. När vi kom ut på stan igen delade vi på en mojito i plastglas vid hamnen i solnedgången.

Sedan åt vi hamburgare och skålade för en fantastisk resa! På torsdagen satt vi på bussen mot flyget redan vid 08:00. Vi var på Arlanda vid 13:30 och åkte swebus hem till Örebro. Nästan två veckor av fantastisk resa fick vi, med perfekt blandning av äventyr, sällskap, egentid, varandra och massor av sol och värme. Jag lever fortfarande på det här ända in i november!