Arkiv

Sök

söndag 8 oktober 2017

Seglarveckan i Kroatien - del 3

Förra inlägget om sommarens resa avslutades med middag och dans i båten. På onsdagen vaknade vi av solens uppgång i den lilla viken där vi valt att spendera natten. Vi tog obligatoriskt morgondopp och gjorde frukost.

Sedan åkte vi per motor till en närliggande ö där vi sett ruiner dagen innan, vi var nämligen nyfikna och ville titta. Jag, Erik och Eriks mosters man tog oss i land med gummibåten och började bestiga berget. Herregud vad varmt det var, men väldigt vacker utsikt!

Sedan satte vi segel och åkte vidare mot nya äventyr - eller snarare en bra lunchvik. Man kan säga att det var det resan handlade om, att hitta bra vindar och vackra vikar. Så härligt, bara att välja och vraka i en av världens vackraste skärgårdar.

På eftermiddagen serverades öl och snacks samt korsord.

Vi visste att det skulle bli stormigt på natten, så vi ville gärna ta skydd i en hamn. Därför åkte vi till en ö som heter Kaprije, där vi tog den absolut sista platsen på änden av piren och dockade den andra båten bredvid våran. Något svettig tilläggning pga av opålitliga vindar, ganska oerfaren besättning (vi) och SVINDYRA lyxyachter som låg bredvid, haha. Men vacker utsikt från vår plats ↑

Jag och Erik gick för att boka bord åt hela gänget på en restaurang, men vips hade Erik försvunnit. När jag frågade efter honom ledde de mig genom köket, in i frysrummet, där Erik stod med kocken och valde fiskar åt oss till kvällens middag... Väldigt god mat och härlig service, inte sant?!

Morgonen därpå åt vi frukost på café innan det var dags att åka vidare.

Här ser ni hur vi låg mot kanten på piren ↑

Dag fem såg ut ungefär som de tidigare. Vi solade på däck, läste böcker, löste korsord, satte segel, badade, åt lunch och tog fina bilder. Vid det här laget var jag totalt proffs på förseglet, visste precis vilka linor jag skulle dra i och när, hur spänt seglet skulle vara och hur man gjorde för att slå om i kurs. SÅ KUL!

På torsdagskvällen åkte vi in till en liten by som heter Primosten. Där möttes vi av den här vyn: solnedgång bakom byn. Här blev det lite kaos. Först la vi ankar och allt var frid och fröjd, sedan vände vindarna totalt på en sekund och vi började driva mot en annan båt.. Snabbt som attan fick vi starta motorn och leta upp en ny plats. Då vände vindarna IGEN. Herregud, skeppar-Jonas som annars var väääldigt lugn såg faktiskt lite stressad ut här, hehe. Men till slut hittade vi en plats rätt långt från land.

Som tur var kunde Erik ro in alla i gummibåten i omgångar. Haha.. Sedan åt vi i alla fall middag på en liten mysig restaurang och avslutade kvällen med en gelato.

Sedan kom fredagen som var vår sista seglardag. Från Primosten åkte vi in i en närliggande marina och fyllde på bränsle i båten. Sedan seglade vi vidare mot en liten vik som låg väldigt nära vår hemmahamn.

Där låg vi för ankar nästan hela dagen och bara tog vara på solen, vattnet och sällskapet. Vid 16-tiden reste vi segel igen och åkte in i Trogir och la till på rätt plats. Sedan ägnade vi lite tid åt att packa ordning våra grejer och tog en väldigt efterlängtad dusch.

Kvällen avslutades som vanligt med ett glas vin och snacks, innan vi gick in till Trogirs gamla stad och letade upp ett bord för 14. Ändå rätt imponerande att vi lyckades äta tillsammans varje kväll, bara en enda gång behövde vi dela upp oss på två bord.

Dagen därpå vaknade vi alltså upp till hemresedagen. För resten av gänget alltså, jag och Erik skulle ju fortsätta vår resa i nästan en vecka till. Men det får ni höra mer om nästa gång! ☀︎