Arkiv

Sök

söndag 1 oktober 2017

Seglarveckan i Kroatien - del 2

Den 5 augusti åkte jag iväg på en fantastisk resa tillsammans med Erik och 12 andra personer. Senast jag berättade om resan hann vi gå igenom de två första dagarna som avslutades med öl i baren och stormvindar.

Dag tre vaknade jag vid 06. Lite mosig, men glad som ni kan se nedan.

Jag njöt av utsikten och solen som gick upp en stund innan jag gick ner i båten och slumrade en timme till.

Sedan var det dags för frukost. Varje dag åt vi färskt bröd, frukt, kaffe och juice. Så mysigt att tränga ihop sig i sittbrunnen och bestämma dagens plan och prata om nattens storm.

Den här lilla ön hade kanske det finaste turkosa vattnet på hela resan, så vi var självklart tvungna att ta ett dopp innan det var dags att segla vidare.

Jag längtar tillbaka till detta så mycket!

Sedan kastade vi loss från den hamnen och njöt av att vindarna var starka så vi för första gången kunde segla på riktigt. Vi var i naturreservatet Kornati och styrde båten mot en mysig vik där vi kunde sola & bada samt äta lunch.

Vi hittade det här stället där jag ligger och flyter i det fantastiska vattnet. Ah, så härligt!

Efter att ha legat i naturhamnar utan el och vatten två nätter i rad, behövde vi ta oss till en lite större hamn för att bunkra upp och ladda båten. Vi åkte till Sali, en otroligt mysig liten by fylld av färgglada hus.

Vi fräschade upp oss och blandade Gin & Tonics som vi drack i båten innan vi gick ut och åt middag på en restaurang i byn. Här är alla "ungdomar" på resan samlade på en bild.

Dagen därpå vaknade jag av totalt värmeslag och nästan lite panikslagen. Fick gå och ta en kall dusch och sedan gick vi och handlade mat för att klara nästa del av resan. Älskar lokala fruktmarknader där allt är färskt och färgglatt.

När matförrådet var påfyllt gjorde vi frukost.

Efter frukosten åkte vi iväg mot nästa mål. Vi hade bestämt oss för att inte ligga i hamn alls, utan hitta en mysig vik att ligga för ankar i där vi kunde laga mat själva på kvällen och få vara ifred helt och hållet. Men innan det var dags för kväll stannade vi så klart för lunch och bad.

Samt snorkling:

Sedan hade vi den i särklass finaste stunden på hela resan. Erik styrde båten, vi seglade i 2-3 knop och resten av gänget tog eftermiddagsöl och löste korsord tillsammans. Det var varmt, spegelblankt vatten och solen sken lågt på himlen. Vattnet och himlen flöt ihop och det var så fantastiskt vackert.

Till slut kom vi fram till den lilla viken som gänget på den andra båten hade valt ut.

Vi avnjöt en fantastisk solnedgång och tog kvällsdopp. Sedan blandade vi drinkar, lagade pastasallad till middag och tände ljus. Kvällen avslutades med musik och lite allsång och dans på vår båt innan vi avslutade ännu en fantastisk dag.

Klart slut för del två av den här resan. Nästa gång ska ni få höra om resterande delen av seglarveckan, och sedan måste jag ju få berätta om min och Eriks fortsatta resa också. Snart på en blogg nära dig!