Arkiv

Sök

måndag 4 september 2017

Septemberhelg i Sälen

Vi startade september med en mysig helg i Sälen!

I onsdags frågade Eriks mamma om vi ville låna hennes bil och i fredags morse var vi packade och klara för en vandringshelg fylld av mys och frisk luft. Resan upp tog vi i lugn och ro, med kaffepaus och tid att sträcka på benen. Jag älskar att åka bil mot ett mål, det känns så mysigt att vara på väg tillsammans.

När vi kom fram sken solen in genom fönstren och vi började med att bädda sängarna och vädra ur sovrummet.

Sedan tog vi en promenad upp på fjället och njöt av solen.

Jag har lite vemod i kroppen för att sommaren tog slut. Då är det fint att få ta en semesterhelg på det här viset. Dessutom med blommande vägrenar och fint väder. När vi fått sträcka på benen en stund gick vi tillbaka till stugan och lagade caprese, kött och potatisgratäng till middag, serverat med ett glas rödvin. Sedan avslutade vi kvällen framför en film i soffan.

På lördagen satte vi oss i bilen och körde iväg med fullpackad ryggsäck. Mot Njupeskär! Vi tog vägen genom Norge och jag var helt lyrisk över att få åka utomlands bara sådär. Hade aldrig varit i Norge förut.
 Väl framme började vandringen längs spångarna. Så fin natur, med vattnet forsandes under broarna och träden som inte riktigt börjat skifta i färg än, men nästan.

Njupeskär - Sveriges högsta vattenfall!

Vi klättrade lite närmre och förevigade besöket för framtida familjealbum.

Fast Erik var så klart tvungen att klättra så långt fram han bara kunde. Han var genomblöt när han kom tillbaka på grund av all dimma och vattnet som skvätt.

Hurtiga vi ser ut va?! När vi tittat klart på vattenfallet åt vi lunch i skogen och plockade blåbär innan det var dags att vandra mot bilen igen.

Men först besökte vi Naturum i Fulufjällets Nationalpark och blev inspirerade av byggnaden. Vill också ha gigantiska fönster ut mot otrolig utsikt.

Lördagen avslutades med minikräftskiva. Så mysigt!

Jag är så glad att vi fick den här helgen i Sälen. Trots jordens förkylning från min sida var det fint med lite ledig tid utan hemmastressen och att få vara tillsammans. Det är så avkopplande att vara i naturen, jag går ner i tempo och andas djupare - mår bättre.