Arkiv

Sök

fredag 8 september 2017

Seglarveckan i Kroatien - del 1

Nu ska ni få höra om första delen av vår underbara seglingsresa i Kroatien.

Vi startade hela alltet med att åka till Arlanda på fredagskvällen den 4 augusti och ta en drink i SkyCity tillsammans med några andra i ressällskapet. Viktigt att vara i tid och skönt att slippa stressa när planet går tidigt på morgonen. Jag tog en margarita och semestern var igång!

På lördagen ringde klockan vid 04. Vi packade ihop våra saker och bäddade ur sängarna i vårt lilla Rest&Fly-rum, innan vi gick mot incheckningen. När väskorna var incheckade köpte vi frukost, jag och Erik startade naturligtvis med varsitt glas bubbel trots att klockan endast var 05:30...

Vid 06:45 gick flyget mot Split!

Vid 09:30 var vi framme! Vi väntade på våra väskor och gick sedan ut i den redan 35-gradiga hettan. Det skulle ju bli typ varmast i hela världen i Kroatien precis när vi åkte dit, Lucifer kallades värmen och jag tror vi kom upp i runt 45 grader den dagen till slut.

En transferbuss tog oss till Trogir där våra båtar låg i hamn. Den här resan planerades därför att tre familjer som bodde på samma gata förr i tiden med barn i samma åldrar ville återförenas, varav Eriks familj var en av dem. Så vi var sammanlagt 14 personer med föräldrar, vuxna barn + flickvänner, uppdelade på två segelbåtar. Och anledningen till att det blev en seglarvecka är för att en av sönerna arbetar som skeppare i Kroatien, vilket såklart var väldigt härligt för oss andra!

Väl på plats i hamnen bytte vi om till mer passande kläder i värmen. Men innan vi fick tillgång till båtarna var vi tvungna att vänta tills de var färdigstädade samt bunkra dem med mat och vatten inför veckan. Nästan hela gänget ville följa med och handla, men jag och några till valde att gå in till Trogirs centrum och ta en öl och en glass istället. Så god gelato och fantastiskt med resans första kalla öl!

När maten var inhandlad åt vi lunch tillsammans hela gänget.

Vid 16-tiden bar vi ombord alla packning på båtarna och sedan bar det av! Så fort vi kom ut på havet började det fläkta, vilket var helt fantastiskt efter att nästan ha smält bort inne i land. På kvällen la vi ankar vid en liten naturhamn, drack lite vin och åt chips innan vi åkte gummibåt in till en liten restaurang som serverade grillad fisk och fick sin el från en generator.

Solnedgången den första kvällen var kanske den vackraste på hela veckan! Alldeles orange och varm!

Det var ju rätt varmt som sagt, så att krypa ner i båten för att sova kändes inte nödvändigt. Istället sov jag och Erik ute på däck i sittbrunnen, lite hårt underlag, men väldigt mysigt att vakna av soluppgången vid 06.

Jag hade köpt ett hårband på Bikbok dagen innan vi åkte, vilket jag var väldigt glad för under resans gång. Inte kul att ha håret i ansiktet när det blåser och man försöker dra i rätt lina för att få upp förseglet. Min fantastiska baddräkt syns iofs knappt här, men den är från Daisy Grace.

Här sitter Erik och vår skeppare Jonas!

Det bästa med den här typen av semester var helt klart kombinationen av att få jobba och vila. Alltså att vi både fick hjälpa till att ta upp segel, lära oss knopar och styra, men att man hela tiden också kunde lägga sig på däck och sola. Helt underbart!

Vi seglade upp i Nationalparken Kornati och den här dagen skulle vi ta oss till ännu en liten naturhamn för att äta middag.

Väl framme kunde vi duscha av oss saltet och göra oss iordning lite innan middagen. En bryggöl och lite chips hann vi med varje dag också såklart. Sedan åt vi ännu mer grillad fisk och drack vin på en restaurang utan minsta tillstymmelse till fläkt - vi höll på att smälta bort i värmen.

Efter middagen tog vi en öl i baren innan läggdags. På natten blåste det upp och blev riktigt stormvindar som kallas för Bora. Jag och Erik hjälpte skeppar-Jonas att dra åt tampar på fendrar och köra fram båten för att den inte skulle slå i botten - mycket spännande!