Arkiv

Sök

lördag 15 april 2017

- ITALIEN 2017 -

För 8 veckor sedan, närmare bestämt torsdag v. 6, tog jag och Erik ett tåg hem till Källby med så mycket packning att vi knappt orkade bära allt. Men det gick. Och hem kom vi. För att direkt stuva om lite i väskorna, sova en natt och sedan ta oss ombord på bussen som skulle ta oss till Italienska Alperna. Dolomiterna - here we come!

Och fram kom vi! Klockan 07:00 på lördagen rullade vi in till hotellet lagom till frukostbuffén. Efter det var det dags för skiddag nr.1. Som såg mest ut såhär ↑ pga trötta och möra kroppar efter ett dygn i buss.

Vi åkte några åk och sen tog vi paus. För solen sken och det var 12 grader varmt, perfekt för frusna, bleka svenskar.

Dessutom klarblå himmel.

På söndagen var vädret lite disigt till en början, men benen betydligt piggare.

Så vi tog oss från Corvara till Cortina med hjälp av skidåkning och taxi och kom till Hidden Valley som utnämnts till bästa åkningen i Italien av nån tidning... ehehe..

Obligatoriska bilder i utsikten. Och fikapaus...

När vi hade åkt ner för alla branta backar var man tvungen att åka hästskjuts för att komma tillbaka. Jag tog en selfie!

Lunchpaus. Vi åt ribs och pommes och tog en öl i solen. Mmmm, njutet.

Sedan åkte vi mot bussen för att komma hem till hotellet igen.

Måndagen var en fullpoängare vädermässigt. Så vi gav oss direkt av mot glaciären Marmolada för att njuta av utsikten.

Well, det var ju helt okej kan man säga. Sedan hittad vi en lunchrestaurang och solstolar på vägen hem.
 Dagen därpå var det alla hjärtans dag och vi åkte till Sextner Dolomiten. Där var det manchester och sol (som vanligt...)

Ganska fint.

Mina päron.

Jag fick ta bilder med snögubbarna efter lunchpizzan. Yay!

Sedan åkte vi till bästa drinkstället. Ein hugo und ein Apperol Spritz, danke!

Slut på Sextner-dagen.

På onsdagen tog vi halva Sellaronda till Val Gardena för att äta lunch i Val d'Anna. Säger kanske inte er så mycket, men det är tradition för oss. Vi åt gulasch, drack drinkar och solade.

Ledsen att säga det, men det var strålande sol även den dagen.

På torsdagen åkte vi till klassiska skidorten Cortina. Där möttes vi av det här ↑

Samt detta ↑

På lunchen åkte vi intill en hütte och beställde pasta och annat gott.

Utsikten var nästan overklig. Såå vackert!

Titta vilka brända fejs.

En kaffe på maten.

Och en selfie utanför toaletten. Hehe... Ville föreviga det solbrända ansiktet.

Den blå himlen var helt otrolig. Kanske den finaste dagen, trots att hela veckan var helt otrolig! Sedan åkte vi tillbaka till hotellet, åt galamiddag och packade ihop våra grejer. På fredagen vaknade vi till lite sämre väder och Erik mådde inte prima, så vi tog en lugn dag.

Badade bubbelpool på hotellet, packade våra saker i lugn och ro, gick en promenad i Kiens och besteg närmsta berg.

Sedan handlade vi lite förnödenheter för bussresan och några vinflaskor att ta med hem. Tänk om man bodde i en liten bergsby i Italien, vad vältränad man skulle behöva vara för att orka gå längs alla backiga gator, hehe... Måste peppa Erik att ta körkort så vi kan ge oss ut i Europa på roadtrip och besöka små charmiga byar som man annars aldrig ser när man åker på charter. Skriver upp det i min lista över önskeresor.

Klart slut från årets Italien-resa. Det var den absolut finaste veckan i Dolomiterna av mina 6 gånger och en helt perfekt resa med fint väder, härliga backar, god mat och dryck och gott sällskap. 10 av 10! ♥︎